Współpraca w zespole: komunikacja Front-End i UX/UI oczami dewelopera

Pierwszy dzień w nowej pracy to czas pełen wyzwań i niewiadomych. Możesz mieć wiele pytań i wątpliwości, dlatego chciałabym poruszyć kilka kwestii, które sprawią, że start będzie mniej stresujący.

Artykuł przygotowała Aleksandra Kręcisz, mentorka w Programie Mentoringowym Dare IT.

Od czego zacząć? Onboarding!

Podczas onboardingu warto skorzystać z okazji i zapytać o kilka rzeczy, które ułatwią zrozumienie pracy w przyszłości. W jaki sposób pracujemy nad projektem? Jak wygląda proces wdrożenia? Czy korzystamy z Design Systemu, czy stosujemy inne podejście? Posiadamy dokumentację? Czy designerzy mają odrębną dokumentację? W jaki sposób udzielamy sobie feedbacku w zespole? Te pytania sprawią, że zobaczysz zarys działania i pozwolą na poznanie procesu, w którym lada chwila weźmiesz aktywny udział.

Pixel Perfect — czy to na pewno perfekcja?

Po pierwsze: należy szanować pracę i czas innych członków zespołu włożony w stworzenie projektu. Oznacza to, że zakodowanie widoku piksel do piksela jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. Nie zmieniamy arbitralnie designu bez uprzedniej konsultacji i zgody, nawet jeśli sądzimy, że tak będzie lepiej. Mogą się zdarzyć błędy i niedociągnięcia. Jeśli zauważysz drobne odstępstwa od projektu, upewnij się, czy to pomyłka, czy specjalny zabieg. Najlepiej od razu ustalić, czy zmiany są akceptowane. Warto zapisać swoje modyfikacje, aby móc porozmawiać o nich z designerem, designerką.

Jak Design System wpływa na codzienną pracę?

Przy pracy nad projektem możesz usłyszeć, że twój zespół korzysta z Design Systemu. Oznacza to, że masz do dyspozycji bazę zasad i wzorców stworzonych przez projektantów i projektantki, z których będziesz korzystać podczas tworzenia nowych komponentów.

Jak to wpływa na podejście przy codziennej pracy? Gdy dostaniesz projekt do zakodowania, zauważysz, że składa się on z mniejszych elementów — atomów, molekułów lub organizmów, które już zostały wcześniej wdrożone i są gotowe do użycia. Mogą to być kolory, przyciski, pola formularza, a nawet całe fragmenty interfejsu. Przyśpiesza to proces pracy nad nowymi widokami, a także zmniejsza czas potrzebny na wprowadzenie zmian. Implementując funkcjonalność, nie musisz skupiać się na wcześniej zakodowanych elementach oraz sprawdzać, czy posiadają odpowiedni rozmiar tekstu, czy kolor. Zmiany w istniejących elementach powinny być zgłaszane odrębnie, dlatego przy nowej funkcjonalności odpada etap sprawdzania poprawności istniejących elementów.

Co zrobić, jeśli otrzymasz element, który nie istnieje w Design Systemie? Pierwszym krokiem jest analiza, czy dany element stanowi zupełnie nową, odrębną jednostkę, czy to jedynie wariacja istniejącego komponentu. Następnie upewnij się, że to zamierzona decyzja projektowa, a nie drobny błąd. Jeśli jest to nowy element, należy dodać go do bazy, jednocześnie upewniając się, że zostanie uwzględniony w dokumentacji, także po stronie designerów. Warto też uzgodnić wspólną nazwę, co ułatwi komunikację w przyszłości.

Feedback, czyli jak wątpliwości mogą rozwinąć projekt

Jedną z faz wdrożenia są spotkania całego zespołu (zazwyczaj jest to refinement), podczas których prezentowany jest projekt. Pozwala to na omówienie zakresu prac, wyjaśnienie wątpliwości oraz wycenę czasową implementacji. To najlepszy moment na pytania i nowe pomysły. Postaraj się spojrzeć na materiały przed spotkaniem, szukając wątpliwości. Zapisz sobie pytania, które pozwolą zrozumieć i dostrzec możliwe pułapki. Jeśli zauważysz, że coś budzi wątpliwości, nie rozumiesz, jak dany element powinien się zachowywać, lub chcesz zaproponować coś ekstra np. animację, to jest to idealny moment. Miej na uwadze to, że czasem twoja propozycja może być czasochłonna i nie zostanie wdrożona od razu. Nie zniechęcaj się — jest szansa, że przy kolejnej iteracji uda się dodać trochę więcej magii.

Warto pamiętać, że feedback powinien być zrównoważony i nie powinien ograniczać się wyłącznie do negatywnych uwag. Jeśli dostrzeżesz coś wartego komplementu, nie wahaj się o tym wspomnieć. Więcej o feedbacku znajdziesz tutaj: https://www.dareit.io/blog/jak-przyjmowac-i-dawac-feedback-w-pracy  

Dostarczenie gotowych materiałów od zespołu UX/UI (tzw. handoff projektu) stanowi punkt wyjścia dla pracy nad projektem. Jeśli podchodzicie do funkcjonalności iteracyjnie, to ważne jest, aby wersja, nad którą będziesz pracować, nie ulegała zmianom. Jest to istotne, aby uniknąć zamieszania w trakcie procesu kodowania i późniejszych testów.

Ostatnie kroki — odbiór projektu przez designera

Gratulacje, jesteś już blisko końca! Kodujesz widoki i testujesz u siebie działanie, a tester nie wyłapał żadnych błędów? To teraz czas na odbiór projektu przez designera, a to kluczowy etap. Designer dokładnie sprawdza implementację projektu w tym: wygląd, interakcje oraz odczucia użytkownika końcowego. Podczas tego procesu mogą być zgłaszane różne uwagi i sugestie. W zależności od tego, jak pracujecie, prośby wychodzące poza umówiony zakres mogą trafić do osobnego taska, który następnie zostanie wyceniony przez zespół. Pamiętaj, że wspólnym celem jest zapewnienie jak najwyższej jakości produktu oraz satysfakcji użytkowników.

Powodzenia!